ראיון עם האדריכל יוסי רבינוביץ'

גלריית תמונות: צפו והתרשמו מהתהליך

יוסי רבינוביץ, אדריכל ותיק בעל ידע רב, למד אדריכלות בטכניון בחיפה, ועוסק בתחום החל משנת 1981.

שיתוף הפעולה עם אוסטק שמיר בע"מ, התבצע בפרויקט מיוחד ומאתגר במושב בני עטרות.

יוסי משתף את קהל הבונים מניסיונו האישי, על תחום האדריכלות.

1. באיזה גיל ידעת כי הייעוד שלך הוא להיות אדריכל?

בהיותי ילד, התבוננתי על בנינים ישנים וחדשים וציירתי בניינים שמצאו חן בעיניי. בגיל 11, הורי בנו בית פרטי וכל יום אחרי ביה"ס הלכתי לראות איך מתקדמת הבנייה ושם בשטח למדתי בניה ופרטי בניין. כשהגעתי לטכניון ללמוד ארכיטקטורה, נזכרתי בפרטי הבניין שראיתי בשטח כילד. כשהשתחררתי מהצבא, היה ברור לי שאני הולך ללמוד ארכיטקטורה.

2. האם אדריכלות היא מקצוע או תשוקה?

אדריכלות היא לא מקצוע ולא תשוקה. אדריכלות היא אופן מסוים של התבוננות וקליטת הסביבה שבה אנו נמצאים. כשאני נמצא במבנה, ברחוב, או בטבע אני מתבונן על הסביבה בעיניים של אדריכל. התפישה שלי כמתכנן שאדריכלות בהגדרה היא תפישת חלל, כלומר כשאדריכל מתכנן חלל כל שהוא פרטי או ציבורי הוא אמור לדעת איך ירגיש הלקוח או כל אדם שישהה באותו חלל, האם תהיה לו תחושה של נעימות ורצון לשהות באותו חלל.

3. מהו הסגנון האדריכלי האהוב עליך?

סגנון קשור לתקופה/זמן ואופנה, איכות תכנון המבנה אמורה להיות מעל הסגנון, כלומר מבנה אמור להיות רלוונטי גם בעוד עשרים ושלושים שנה גם לאחר שהסגנון התחלף, יכולים להיות מבנים בסגנונות שונים שימצאו חן בעיניי. אני לא מתכנן בסגנון מסוים (למרות שיכול להיות שאנשים ייחסו למבנים שלי השפעות סגנוניות). האדריכלות היפנית מדברת אליי במישור הרעיוני של הקשר בין האדם לטבע, בהתייחסות אל החלל כגורם המשפיע על מצבו הרוחני של האדם, ובהבאת הצמצום  למדרגה רוחנית.

4. תן שלושה טיפים לבונה הטירון?

כמו בהרבה תחומים, רצוי קודם לחשוב ואח"כ לעשות כלומר לקחת אדריכל עוד בשלב שלפני קניית המגרש או המבנה.

חשוב מאוד שללקוח יהיה בטחון מלא באדריכל שבחר (מצגות הדמיות ומודלים לא מהווים תחליף) עשויים להיות צמתים שהלקוח יחשוב אחרת מהאדריכל (כמובן שהאדריכל צריך להיות קשוב לדעתו של הלקוח) אולם בסופו של דבר הלקוח חייב לסמוך על האדריכל שהרי הוא מציע לו את הפתרון הטוב ביותר בשבילו. (לא ניתן לבנות שני בתים אחד כפי שתכנן האדריכל ואחד כפי שתכנן הלקוח ואז להבין שכנראה האדריכל צדק.) ודבר אחרון לא פחות חשוב לבחור חברת בניה אחראית ומיומנת.

5. איך אתה רואה את שיתוף הפעולה עם אוסטק שמיר בשנתיים הקרובות?

אוסטק שמיר היא חברה אחראית עתירת ידע וניסיון ואני מקווה להמשך שיתוף פעולה פורה.

6. היכן תהיה בעוד עשר שנים מבחינת התפתחות אישית?

בכל הפרויקטים שתכננתי עד היום, אין שני פרויקטים שדומים אחד לשני ואפילו לא מזכירים אחד את השני.

בכל פרויקט, אני מתכנן דברים חדשים מכיוון שכל פרויקט זה לקוח אחר עם צרכים ורצונות ייחודיים, ומגרש בעל תנאים שונים (מיקום, גודל, שיפוע, כיווני רוחות השמיים ועוד). כל פרויקט מבחינתי זו התחדשות ועליית מדרגה נוספת בהתפתחות המקצועית שלי. יש לי סיפוק רב והנאה מעבודת האדריכלות. וכך אני מקווה שימשיך להיות.